قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : إذا سألت فاسأل الله وإذا استعنت فأستعن بالله - هرگاه خواهش ونیازی داری ، از خدا بخواه وهرگاه یاری وکمک خواستی از خدا یاری بخواه .......... صدیق کسی است که میان پندار و گفتارش تعارض و دوگانگی نباشد.- شیخ عبدالقادر گیلانی .......... وقتي به دنيا مي ‌آييم در گوشمان اذان مي‌ خوانند، وقتي از دنيا مي ‌رويم بر ما نماز مي‌خوانند، زندگي چقدر كوتاه است، فاصله‌ي اذان تا نماز .......... هیچ دو نفری بر معصیت پروردگار جمع نمی‌شوند مگر اینکه با معصیت از هم جدا خواهند شد. — زین العابدین علی بن حسین (رحمه الله) ..........
English Francais Spanish Italy
قائمه إعلانات
 
 
الترتيب العالمي
حجاب از ديدگاه قرآن وسنت

نويسنده: دکتر فخرالنساءفیضانی

من معتقدم که حیا و عصمت از ممیزات اخلاق فطری بشریست، وحکم حجاب حصاریست برای حفاظت این ارزشهای متعال انسانی. البته میدانیم که دین مقدس اسلام آئین فطرت آدمیست چنانچه سازنده هرمصنوع ظرفیت فرآوررده صنعتی اش را بخوبی میداند ومطابق استعدادش از اوکار میگیرد  پس خالق متعال نیز با ابلاغ لایکلف الله نفسا...الخ، هیچ فردی را بالاتر از توان فطریش مکلف نفرموه است.

بنا بران بادرک وپذیرش این حقیقت بد نیست بدانیم که حجاب چیست و حکمت تعمیلش بر مسلمانان از چی قرار است.

حجاب در لغت به معنی پرده، چادروپوشش است، ولی ازنظرتعبیروتفسیر مذهبی عبارت از لباسی است که سترعورت کند یعنی پوششی که تنگ، نازک واندام نما نباشد. به عبارهء واضحتر، رنگ جلد ویا  اعضاواندام هوس انگیز جسم درآن برجسته وهویدانگردد.

در اینجا بد نیست اندکی درمورد عورت ،ستر وحدود سترعورت در اسلام که با موضوع حجاب رابطه مستقیم دارند تبصره کوتاه  بنمایم.

عورت ازنظرفقه اسلامی عبارت ازهمان اعضا واندام محل وجاهای بدن و جسم آدمیست که رویت آن غیر از زن وشوهربرای هیچکس دیگر در هردو جنس زن و مرد پس از سن بلوغ جواز نداشته و ممنوع میباشد.

درمورد حدودعورت مردان- تقریباُ همه مذاهب اهل تشیع وتسنن توافق نظر دارند که حدآن از زیر ناف تا زیر زانواست ولی در تعیین حدود عورت زنان میان مذاهب گوناگون اندکی اختلاف نظر موجود است. بطورمثال، مذاهب حنفی، مالکی و تشیع همه جسم زن را عورت میشمارند به استثنائی روی، دستها تابندها و پاها تا بجلکها واستناد میورزند به آیات مبترکه 30-31 سوره «نور» که خداوند متعال میفرماید:

{قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ* وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ}[30-31]

"برای مردان مومن بگو چشم های خود را پایان اندازند، حفظ کنند ونگاه دارند شرمگاه های خویشرا این شایسته و پاکیزه تراست برای ایشان هرآئینه یقینا خداوند بآنچه میکند وانجام میدهد باخبرو آگاه است. وبگو زنان مسلمان را که پایان اندازند چشمان شانرا و پاک نگهدارند دامان خویش را و آشکارا نکنند زینت خویش را (مواضع زیور) مگر آنچه ظا هر است از آن مواضع و بايد که فرو گزارند چادر هاي خود را بر گريبان هاي خويش و زينت پوشيده خويش را جلوه نه دهند ونمايان نسازند مگر به شوهران خویش ، پدران، پدران شوهران ،پسران ،پسران شوهران ،برادران ، پسران برادران ، پسران خواهران يا زنان مسلمان ديگر، مردان  خدمتگاری که تمايلات شهواني ندارند ويا اطفال نا بالغ که هنوز از شرمگاه  زنان مطلع  نیستند  و نزنند زمين را به پاي خويش محکم تا دانسته شود آنچه پنهان مينمودند از زيورات خود که آشکار گردد. وهمه بسوي خدا روي آوريد ورجوغ کنيد أي مومنان تا باشد که رستگار شويد . (منظور از خمار درینجا چادر است که به سر انداخته میشود)"

علاوتا در آيه ٥٩ سوره احزاب عين مطلب  با جملات کمي متفاوت افاده شده است .

«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً»

 بدینگونه:  "أي پيغمبر به زنان و دختران خويش وزنان مومنين بگو که فروگزارند و نزديک کنند قسمتی از چادر هاي خويش را بر خویشتن خویش این نزدیکتر است به اینکه شناخته شوند. پس ایذا داده نشوند ایشان را وخداوند آمرزنده مهربان است."

منظور ازجلاب در آیه مکرمهء بالا جامه ويا پيراهن فراخ ميباشد که برروی لباس پوشیده میشودنه پوشش روي .

 چنانچه از فهواي ايات متبرکه فوق استنباط ميشود، مراعات حجاب اسلامي ضامن و حافظ شخصيت ،عصمت و کرامت انساني زنان ميباشد که به غرض ايجاد نظم اجتماعي مبتني بر اساسات مکارم اخلاقي پايه گزاري شده است تاسلامت روحی این موجود مقدس( مادر) را از گزند دستبرد پیروان نفس وشیطان یعنی سوداگران عفت انسانی (آدم فروشان قرن حاضر) مصئون داشته سعادت دارین رانصیبش گرداند.

در صورتیکه از جانب دیگر  شماری که از تعالیم والای اسلام چیزی نمیدانند، حجاب را سد راه پیشرفت زنان و ناقض حقوق مدنی و بشری آنان  میخوانند. آنها با رواج دادن عیاشی، فحاشی و بیحجابی تلاش دارند ذهن  زنان جامعه ما را مسموم سازند. اینها میخواهند، زن و کرامت انسانی اش را تاحد مبدل شدن به متاعی تجارتی پایین آورده و اورا به قهقراو ابتذال بکشا نند. طنز تلخ این ماجرا اینست که مصیبت عظیم فروپاشی  عصمت زنان و از هم گسیختگی نظم خانواده را  نشانه تمدن وشگوفائی زن بحساب می آورند. 

 افسوس وصد افسوس به چنین اندیشه یی!  من در جواب طرفداران برهنگی فقط وفقط بقول معروفی که اگر برهنگی و بیحجابی نشان تمدن باشد، حیوانات همیشه متمدن تراز انسان باید بوده باشند، اکتفا مینمایم.

خوب  واما در زمینه حد عورت زنان از حضرت رسول مقبول rاحاديث زيادې در کتب فقهي نقل گرديده است که بطور نمونه فقط به ذکر دو تا ي ان اکتفا مي کنم .

از قول بي بي عايشه( رض)  نقل است  که ميفرمايند : (زمانی) اسما دختر حضرت ابوبکر (رض) در حالیکه جامه نازک بر تن داشت بر پيامبر خدا وارد شد حضرت رسول اکرم(صلى الله عليه وسلم) از وي رو بگردانيد و فرمود:  اي اسما! زن هنگامیکه به مرحله بلوغ برسد لازم نيست و جواز ندارد که از وي غير از ين و اين ( اشاره فرمودند بر روي ودستان مبارک ) ديده شود.

{عن عائشَةَ :( رضي الله عنها) أنَّ أسماء َبنتَ أبي بكر دخلتْ على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليهاَ ثِيابٌ رقاقٌ ، فأعرضَ عنهاَ رسول الله صلى الله عليه وسلم وقال : "يا أسماءُ! إنّ المرأةَ إذا بَلغَتِالمحيضَ لمْ يصلحْ لها أنْ يُرى منها إلّا هذا وهذا "، وأشار إلى وجهه وكفّيْه}.

رواه ابو داوود، باب فيما تبدي المرأة من زينتها.

در حديث ديگر ميفرمايند: زن عورتيست پوشيده مگر روي، دست ها تا بند ها و پاها تا بجلک های آن .

المراة کلها عوت الا وجهها وکفیها و قدمیها

اينجا سوال ايجاد ميشود که باوصف چنین توضیحات صریح آمده در احادیث نبوی (صلى الله عليه وسلم )  چرا در کشور عزيز ما افغانستان در طول تاريخ در زمينه حجاب و تعیین حدود عورت درمورد زنان از افراط و تفريط کار گرفته شده؟ به نظر من علت اساسي این مصیبت در خود ما  نهفته است که همانا نا آگاهی، فقر دانش  وناتوانی ما از درک حقيقت قرآن و اسلام میباشد.

 روی این ملحوظ عده یی عالم نماي کم فهم به بهانهء جلوگيري از فتنه ويا زمانی هم به حيلهء، خواهي نه شوي رسوا همرنگ جماعت باش، از بیان حقیقت قرآن اغماض نموده و سليقه هاي شخصي خويش را که چیزی نیست جز تعميم جابرانهء  فرهنگ توريدي بيگانه گان بنام دین در جامعه و تحميل  آن برما. آنها از کم دانشي دینی ما زنان افغان به نفع خويش بهره برداري سياسي واجتماعی کرده اند .

بهر حال  مطالب  زیاد است ولی زمان تنگ.  تحلیل موضوع حساس وحیاتی چون حجاب زمان میبرد ونشستهای طولانی یی را ایجاب میکند که آرزومندم مسئولین فرهنگی وسایل اطلاعات جمعی بویژه تلویزیون های ما بحکم "وتعاونو علی البروالتقوا"، در زمینه توجه  بیشتری را مبذول داشته وقت کافی و بیشتری را درختیار اهل خبره قرار دهند تا جامعه تنویر ومصدر عمل خیرباقی برای خویش  وابنای زمان  ماگردند.

عودة إرسال لصديق طباعة
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
لينك ها
تبليغات
 
Untitled Document

کليه حقوق مادي ومعنوي مطالب وآثار موجود در سايت, محفوظ ومتعلق به سايت اعجاز علمي است نقل مطالب باذکر منبع مجاز است